Prijzen in Belgische supermarkten zullen met vijf tot tien procent dalen
door de concurrentie van Albert Heijn en Lidl. Een dergelijke
prijsdaling in de komende vijf jaar is volgens analisten niet
denkbeeldig. “De hevige prijsconcurrentie zoals in Nederland en de
Verenigde Staten zal naar BelgiĆ« overwaaien”, aldus analist Patrick
Roquas.
Traditionele spelers zoals Colruyt en Delhaize komen in
het nauw door de focus op lage prijzen door AH en Lidl. Colruyt reageert
daarop door de prijzen in vier tot zes winkels in de buurt van een
AH-vestiging te verlagen. Het gaat daarbij om verlagingen van gemiddeld
vijf tot zeven procent, blijkt uit in een analyse van Rabo Securities.
Ahold
zal bij onze zuiderburen een forse omzetgroei vertonen, stelde Roquas
eerder. AH is daar volgens hem vrijwel de goedkoopste keten dankzij
inkoopvoordelen en een hogere inkoopefficiƫntie. In 2016 zou de
supermarktketen er over een marktaandeel van drie procent beschikken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten