Retailers moeten rekening houden met het veranderende winkelgedrag
van de groeiende groep vijftigplussers. Waar ouderen internet nu vooral
gebruik om in contact te blijven met bekenden, zullen ze in 2020 ook
massaal online shoppen. Die conclusie trekt de expertgroep Shopping
Behavior van Shopping2020 in zijn eindrapport dat donderdag verschijnt.
Nederland telt in 2020 ongeveer zeven miljoen vijftigplussers, denken
de experts en onderzoeksbureau GfK. Daarmee vormen ze een veel grotere
groep dan de jongeren en consumenten tussen twintig en 49 jaar, waar nu
nog de meeste (media-)aandacht van de retailer naartoe gaat.
Behalve dat vergrijzing zorgt voor een veranderd winkelgedrag van
consumenten, winkelen de ouderen in 2020 zelf ook anders. Zo gebruiken
ze steeds meer mogelijkheden van internet, ziet Lianne van der Wijst,
GfK-research consultant en gastvrouw van de expertgroep. Waar het
aandeel ouderen dat online shopt eerder nog achterbleef bij de rest van
de bevolking, is het aantal online winkelende ouderen de afgelopen vijf
jaar al meer dan verdubbeld. “De verwachting is dat dit de komende jaren
nog verder gaat toenemen”, aldus Van der Wijst.
De expertgroep onderscheidt vier shoppertypes met een eigen
winkelgedrag, waarbij ouderen oververtegenwoordigd zijn bij de
calculerende en passieve shoppers. Enerzijds vergelijken ouderen prijzen
veelvuldig op internet om de laagste prijs te vinden, anderzijds kopen
zij het liefst bij de servicegerichte ondernemer. Door de vergrijzing en
verschraling van het winkelaanbod zullen steeds meer ouderen in de
toekomst online zoeken naar de laagste prijs en er vaker zijn aankopen
doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten