zaterdag 8 februari 2014

Bonno van der Putten | 'Prijsconcurrentie waait over naar Belgische supers'

Prijzen in Belgische supermarkten zullen met vijf tot tien procent dalen door de concurrentie van Albert Heijn en Lidl. Een dergelijke prijsdaling in de komende vijf jaar is volgens analisten niet denkbeeldig. “De hevige prijsconcurrentie zoals in Nederland en de Verenigde Staten zal naar BelgiĆ« overwaaien”, aldus analist Patrick Roquas.

Traditionele spelers zoals Colruyt en Delhaize komen in het nauw door de focus op lage prijzen door AH en Lidl. Colruyt reageert daarop door de prijzen in vier tot zes winkels in de buurt van een AH-vestiging te verlagen. Het gaat daarbij om verlagingen van gemiddeld vijf tot zeven procent, blijkt uit in een analyse van Rabo Securities.

Ahold zal bij onze zuiderburen een forse omzetgroei vertonen, stelde Roquas eerder. AH is daar volgens hem vrijwel de goedkoopste keten dankzij inkoopvoordelen en een hogere inkoopefficiƫntie. In 2016 zou de supermarktketen er over een marktaandeel van drie procent beschikken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten