donderdag 25 juli 2013

Bonno van der Putten ‘Social media belangrijk bij aankopen’

Driekwart van de consumenten laat zich leiden door social media bij aankoopbeslissingen. Dat blijkt uit een onderzoek van softwareleverancier Fedelta. In het onderzoek komt ook naar voren dat consumenten die via sociale media bij een webshop terecht komen tien keer sneller een product aanschaffen dan de gemiddelde bezoeker.

Het onderzoek combineert de algemene cijfers over social media met die over e-commerce. Hieruit blijkt dat actieve social media-gebruikers sneller online kopen. Consumenten doen wel liever online aankopen bij een website (66 procent) dan via een applicatie. Dertig procent van de klanten bekijkt producten minstens een keer per maand via een mobiel apparaat, waarna vijftig procent ook echt een aankoop doet.
Wat social media betreft heeft twintig procent van de Facebookgebruikers wel eens een aankoop gedaan naar aanleiding van een advertentie of reactie. Bij LinkedIn is tachtig procent zich bewust van de advertenties en heeft zestig procent daadwerkelijk geklikt op een aanbod. Sociaal actieve consumenten komen ook minder snel terug na een negatieve klantervaring dan andere consumenten (84 procent tegenover 49 procent).

Consumenten willen op sociale media het liefste aanbiedingen en promoties zien van online retailers, 83 procent geeft dit aan. Ook zien zij graag een beloningsprogramma (zeventig procent), exclusieve content (58 procent) en feedback over nieuwe producten (55 procent). Retailers die hier op de goede manier weten in te spelen kunnen uiteindelijk vijftig procent van de webverkoop binnen halen via social media en mobiele devices, stelt Fedelta.
 
 
 
@bonnovanderputt #retail #carrefour #news #equity

Geen opmerkingen:

Een reactie posten