Nederlandse retailers en eigenaren van winkelpanden laten meer dan
honderd miljoen euro liggen door geen prioriteit te geven aan
energiebesparing. De zwakke markt zorgt ervoor dat er minder oog is voor
duurzamere winkelpanden, waardoor retailers mogelijke kostenbesparingen
mislopen. Dit stelt ING Economisch Bureau in het Detailhandel
Kwartaalbericht.
“Voor veel ondernemers neemt de druk toe en is retail verworden tot
een dagelijkse overlevingsstrijd”, aldus het rapport. Ze stelt dat
verdere omzetkrimp zowel dit jaar als volgend jaar onvermijdelijk is.
Het bureau verwacht dat dit jaar de omzet in de detailhandel met 1,4
procent terugvalt en dat de daling volgend jaar 0,4 procent is.
Door afnemende omzetten geven retailers minder prioriteit aan
duurzaamheid. Hiermee snijden ze zichzelf in de vingers, omdat dit nu
juist besparingen kan opleveren. Volgens het rapport steeg tussen 2008
en 2012 het energieverbruik in winkels met zes procent, net zoveel als
de daling van de omzet. “Door concrete maatregelen op het gebied van
verlichting, verwarming en koeling kan het energieverbruik met
tientallen procenten worden gereduceerd.” Onderzoek van Search bv geeft
aan dat in winkelvastgoed een potentiƫle besparing van een miljard kWh
te behalen is. Dit staat gelijk aan minimaal honderd miljoen euro.
Al op korte termijn kan door energiebesparende maatregelen winst
worden geboekt. Winkels die gloeilampen en halogeen vervangen door LED
besparen daarmee tussen de tien en dertig procent en verdienen de
investering binnen een half tot anderhalf jaar terug.
Aanwezigheidsdetectie kan tot vijftien procent lagere kosten opleveren
en de terugverdientijd is twee tot vijf jaar. Enkel glas vervangen door
isolatieglas levert tien tot twintig procent lager energieverbruik op en
verdient zich tussen acht tot tien jaar terug.
Verduurzamen van het bestaande winkelvastgoed kan leiden tot een
economisch rendabeler en energiezuinig winkelbestand. Daarvoor is
volgens het rapport wel samenwerking tussen belanghebbende partijen
essentieel. “Belangen van retailers enerzijds en investeerders en
beheerders van winkelpanden anderzijds liggen niet altijd op een lijn”,
aldus sectormanager Dirk Mulder van ING. Hij hoort geluiden dat de
opbrengst bij energiebesparende maatregelen niet altijd helder is. Hij
roept partijen op om hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten