woensdag 14 augustus 2013

Bonno van der Putten 'Social media zorgen voor aankoop in fysieke winkel'

Hoewel showrooming wordt gezien als een grote bedreiging van fysieke winkels, vindt door social media juist het tegenovergestelde plaats. Uit een onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat 41 procent van de social media gebruikers in de VS en Groot-Brittannië eerst online kijken en daarna in de fysieke winkel een aankoop doen. Dit terwijl slechts 26 procent aangeeft aan showrooming te doen.
Vooral Pinterest is de motor voor ‘omgekeerde showrooming’. 21 procent van de Pinterestgebruikers kocht een product in een fysieke winkel na pinnen, repinnen of liken van een product. Volgens de onderzoekers moeten retailers bestuderen hoe klanten tot een aankoop komen in plaats van zich bedreigd te voelen door showrooming. Hierop zouden ze dan hun marketing kunnen afstemmen. Uit het onderzoek kwam al een aantal wegen van Pinterestgebruikers die naar aankoop leiden.
Zo is er de ‘categorie zoeker’ die online specifiek producten zoekt en het pinbord gebruikt als boodschappenlijstje om te gebruiken in een fysieke winkel. Tevens is er de ‘dealzoeker’ die de laatste aanbieding zoekt en die vervolgens in de winkel aanschaft. Dan is er ook een ‘niet-zoeker’ die toevallig een leuk product tegenkomt op internet, deze pint en daarna een melding krijgt van Pinterest waar het te koop is. Verder is er de ‘inspiratiezoeker’ die zonder doel browst voor inspiratie en als laatste is er de ‘social-bewijs zoeker’ die een product pint om vrienden te laten weten dat ze er fan van is.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten