dinsdag 4 februari 2014

Bonno van der Putten | Sarenza: ‘Nederlandse klant is meest loyaal’

Online schoenenwinkel Sarenza groeit in een zeer concurrerende markt door een duidelijke focus op strategie en productkeuze. Dat vertelt ceo Stéphane Treppoz aan RetailNews. Treppoz bezoekt ons land omdat Sarenza partner is van de tentoonstelling S.H.O.E.S. Over hoge hakken en echte liefde in Rotterdamse Kunsthal.

Deze samenwerking is ontstaan uit de ontwikkeling dat Nederland steeds belangrijker wordt voor de webshop. Nederland behoort inmiddels tot de top drie meest succesvolle markten van de online speler. “Behalve in ons thuisland Frankrijk gaan we normaal gesproken nooit dergelijke partnerships aan”, aldus Treppoz.
Deze samenwerking maakt deel uit van Sarenza’s strategie voor Nederland voor 2014. Treppoz ziet het als een belangrijk experiment. Met de tentoonstelling hoopt de etailer meer dan vijftigduizend potentiële klanten kennis te laten maken met Sarenza. Bezoekers ontvangen dan ook een kortingsvoucher die te besteden is in de webshop.

Inmiddels is Sarenza actief in 25 Europese landen en sinds april 2012 officieel gelanceerd in Nederland. Eind vorig jaar werd een mobiele applicatie voor ons land gelanceerd, nadat Sarenza in juni al de stap naar m-commerce zette met een responsive website. Toen bestond tien procent van de bezoekers uit mobiele shoppers. Treppoz is zeer tevreden over de verkoop via mobiele devices. “De mobiele omzet maakt nu al dertig procent uit van het totaal.”

Treppoz trad in 2007 aan als ceo, toen Sarenza in grote moeilijkheden verkeerde. De in 2005 opgerichte webwinkel was succesvol, maar de personen achter het concept beschikten niet over voldoende competenties om de snelgroeiende onderneming aan te sturen. Treppoz bracht als voormalig ceo van AOL France een flinke dosis ervaring in besturen en online modeactiviteiten met zich mee.

Vijf jaar later realiseerde Sarenza een totale omzet van meer dan 131 miljoen euro. Cijfers van 2013 worden over twee maanden bekendgemaakt. De schoenenwinkel voert bijna zevenhonderd merken voor dames, heren en kinderen, waarvan een deel alleen bij Sarenza verkrijgbaar is. Daarnaast biedt de etailer tassen aan, die goed zijn voor drie procent van de totale omzet. Dat ruime assortiment en exclusiviteit vormen de kracht van de webshop en dragen bij aan het succes in een zeer concurrerende markt als Nederland, aldus Treppoz.

Tegelijkertijd is de omvang van het aanbod de reden waarom Sarenza absoluut geen belangstelling heeft voor het openen van fysieke winkels of om te experimenteren met pop-up stores. “We hebben nu een miljoen artikelen op voorraad. In een fysieke setting zou dat maar een procent van ons assortiment zijn.”



Onafhankelijkheid en een duidelijke focus zijn cruciale voorwaarden voor de topman. Vandaar dat Treppoz tot twee keer toe een overnamebod van Amazon afsloeg. “Onze kracht ligt in die duidelijke keuze voor de verkoop van schoenen en tassen. Integreren met en daardoor ook andere producten aanbieden zoals Amazon doet, past niet bij Sarenza en zou ons ondermijnen.”

De etailer ‘staat wel open’ voor expansie naar online markten als de Verenigde Staten of China, maar zover is het nog lang niet. “De focus ligt voorlopig het verstevigen van onze positie en het uitbouwen van onze e-commerce activiteiten in onder meer Nederland.”

Sarenza staat in ons land namelijk nog maar aan het begin van wat mogelijk is, denkt de topman. Over specifieke Nederlandse cijfers van dit moment doet hij geen uitspraken, maar de ambitie ligt op een 'omzetgroei met dubbele cijfers over tien jaar’. Bovendien zijn Nederlanders van al zijn klanten het meest loyaal, stelt Treppoz. “We zien dat Nederlandse consumenten erg gevoelig zijn voor prijspromoties, maar tegelijkertijd wel uitstekende service en kwaliteit wensen. Ze zijn veeleisend, maar als ze tevreden zijn, komen ze terug.”

De focus voor de strategie in ons land blijft liggen op Sarenza’s core business. Treppoz wil daarnaast de bekendheid en brand awareness verbeteren door bijvoorbeeld te investeren in mediacampagnes en de klantinteractie via social media te vergroten. Sarenza is nu al actief op onder meer Pinterest, Facebook en Instagram en een eigen blog.

Hoewel de topman omzet als een bijkomend voordeel van de kanalen ziet, is het niet de hoofdreden om social media in te zetten. “Social media zijn voor ons met name interessant om met klanten te communiceren en een online community op te bouwen van trouwe kanten. Bovendien zijn het handige tools om de stemming onder shoppers te peilen.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten